De innovatiebonus beloont!

Leerwerkplek op materniteit

Ook materniteit organiseert nu een leerwerkplek als alternatieve stagevorm. Dat is een stage waarbij studenten niet alleen de verpleegkundige zorg aangeleerd krijgen, maar ook organisatorische vaardigheden en teamwerk ontdekken.

Datahub

Het UZA zet artificiële intelligentie in om de enorme hoeveelheden data die het UZA produceert beter te gebruiken door extra databronnen aan te snijden en deze uniform te bewaren. Hierdoor kunnen we academisch onderzoek beter ondersteunen en de patient outcomes verbeteren.

Telecovid

Met dit telemonitoringsysteem volgde het UZA samen met de eerste lijn COVID-19-patiënten thuis intensief op tijdens hun ziekte en revalidatie. Zo kon het UZA op brede schaal veilige thuisisolatie organiseren en patiënten op lange termijn ondersteunen.

Medicatiespel

Nanet De Haas, ziekenhuisapotheker in onze apotheek, ontwikkelde het “Medicatiespel” om de toediening van geneesmiddelen door verpleegkundigen te verbeteren. Het medicatiespel is in het UZA uitgetest en de reacties van verpleegkundigen en artsen waren zeer positief. Ze won er de VZA Award 2022 mee, voor de beste masterproef van de manama ziekenhuisapotheker.